Tervezés

Spórolj okosan! – 5 gyakorlati tipp

Kétfajta ember létezik: az esztelenül költekezős és aki ládikában őrzi a kincseit. Persze ez a két véglet, a legjobb ha megtalálod az arany középutat. Én inkább az őrizgetősök közé tartozom, aminek megvan a maga előnye, de a hátulütője is.

Az, hogy valaki milyen típussá válik személyiség kérdése, de függ az elsődleges tapasztalatoktól is. Én például mindig nagyon óvatosan költöttem már kiskoromban is, mert nem akartam kifutni a pénzemből, és nehogy ne tudjak emiatt ajándékot venni valakinek egy nyaralás során. Azonban a körülmények is közrejáttszottak, mert mindig rendszertelenül kaptam zsebpénzt, így ha nem akartam, hogy idő előtt elfogyjon, takarékoskodnom kellett. Az egyetem jóvoltából most van egy rendszeres jövedelmem, amit igyekszek szépen beosztani.

Ezeket a taktikákat fogom most megosztani Veletek. A következő tippek alkalmasak azok számára is, akik hajlamosak túlköltekezni, és azoknak is, akik szeretnek spórolni, de emiatt sok mindent megvonnak maguktól, amit amúgy megengedhetnének.

 

Vezesd a kiadásaidat!

Lehet, hogy elsőre hülyeségnek tűnik, szőrszálhasogatásnak és nagy macerának, de biztosthatom, hogy megéri. Én minden apró forinttal elszámolok magamnak (kivételt képez ezalól, ha valamit elfelejtek beírni, de ez betudható járulékos veszteségnek), mert inkább sokszor költök apró összegeket, amik könnyen felszökhetnek az égbe összeadva. A filofaxomban vezetem a kiadásokat egy ilyen egyszerű rendszerben:

Tétel
Ez csak egy példa, a bejegyzés kedvéért készítettem, amúgy írásban vezetem a pénzügyeimet.

Számolj el hónap végén!

A kiadások vezetése semmit nem ér enélkül, hiszen ha nem adod össze őket, akkor nem sarkallnak spórolásra. Én úgy szoktam, hogy írom a bevételeimet, mivel több helyről érkeznek; hónap végén összesítem, a kiadásokat szintén, majd kivonom a kiadást a bevételből, és azt is leírom, hogy melyik hónap végén mennyi pénzem maradt. Így könnyen tudom ellenőrizni, hogy minden stimmel-e.

 

Gyűjts valamire!

Semmit nem ér a spórolás, ha csak bevarrod a lepedő sarkába. Legyen terved a félretett pénzeddel, ez a spórolásra is jobban fog motiválni. Én például most utazásra gyűjtök, amiről többet nem árulok el, mert majd írok róla, ha aktuális lesz. 😉 Régebben viszont mindig csak gyűjtöttem a zsebpénzem, viszont nem tudtam mire; semmi nem volt elég jó, hogy arra áldozzam.

 

Legyen vésztartalékod!

Sosem tudhatod mikor kell hirtelen nagyobb összeget kivenni a kasszádból, ezért jó, ha mindig tudsz félrerakni ilyen estekre, és nem a gyűjtögetett pénzedet őrző malacperselyt kell szétverni, mert akkor az álmodat el kell halasztani. Tudom, ezt nem mindneki teheti meg, jelenleg nekem sincsen külön vésztartalékom, sajnos.

 

Válj tudatos vásárlóvá!

Talán ez az egyik legfontosabb pont, ezért is hagytam a végére. Az előző pontok semmit nem érnek, ha ezt nem tartod be.

Mi jellemzi a tudatos vásárlót?

  • jól kidolgozott bevásárlólistával indul vásárolni
  • ha valami megtetszik neki, mérlegli, hogy ez a vásárlás hosszútávon mennyire éri meg neki (pl. kell-e még egy felső, csak azért, mert le van árazva?)
  • szezonváltás előtt összeírja milyen ruhákra van feltétlen szüksége és mik azokat, amiket szeretne, de tud élni nélkülük
  • nem csap le lustaságból rögtön az első ajánlatra, hanem kitartóan keresi, hol kapja a legjobb terméket a pénzéért
  • NEM KÖLTEKEZIK ÉSZ NÉLKÜL, DE NEM IS VONJA MEG MAGÁTÓL AZOKAT, AMIKRE SZÜKSÉGE VAN

 

Te hogyan spórolsz?

Panni

Szívesen olvasnám a véleményed, hozzászólásod. :)

